در حال بارگزاری ...
0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
دسته بندی محصولات
    بسته

    عوارض های ارتودنسی چیست؟

    جمعه 18 خرداد 1403 ساعت 23:49 بازدید: 69 امتیاز: 1 / 5 از 1 نظر نظرات: 1
    عوارض های ارتودنسی چیست؟

    ارتودنسی شاخه‌های دندانپزشکی است که به صاف کردن دندان‌ها و اصلاح بایت نامناسب می‌پردازد. این کار با استفاده از بریس، براکت، پلاک و سایر ابزارها انجام می‌شود. ارتودنسی می‌تواند به بهبود ظاهر لبخند و همچنین عملکرد دهان و دندان کمک کند.

     

    عوارض های ارتودنسی

     

    عوارض رایج ارتودنسی

    ارتودنسی روشی رایج برای صاف کردن دندان ها و اصلاح بایت است. این درمان می تواند زیبایی و سلامتی زیادی داشته باشد، اما مانند هر روش پزشکی، خطرات و عوارض جانبی بالقوه ای نیز دارد.

    برخی از عوارض رایج ارتودنسی عبارتند از:

    • درد و ناراحتی:

      احساس درد و ناراحتی خفیف در چند روز اول پس از قرار دادن بریس یا براکت ها و پس از آن رایج است. این درد معمولاً با داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن قابل تسکین است.
    • زخم دهان:

      براکت ها و سیم ها می داخل به داخل گونه ها، لب ها و زبان شما ساییده می شوند و باعث تحریک و می شوند. استفاده از موم ارتودنسی می تواند از بافت های نرم دهان شما کمک کند. با گذشت، دهان شما به بریس ها عادت می کند و زخم ها باید بهبود یابند.
    • نوشیدنی در خوردن و تمیز کردن دندان ها:

      جویدن غذاهای سفت ممکن است در ابتدا با بریس ها باشد. شما باید از خوردن غذاهای سفت، چسبنده و جویدنی مانند آب نبات، آجیل و یخ خودداری کنید. دندان‌ها را با بریس می‌سازید، بنابراین باید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را بیشتر از حد معمول انجام دهید تا از ایجاد و پوسیدگی جلوگیری کنید.
    • مشکلات لثه:

      اگر بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت نکنید، ارتودنسی می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه باشد. خشکی لثه (ژنژیت) یک خفیف لثه است که با قرمزی، تورم و احساس می شود. اگر درمان نشود، می توان به بیماری جدی لثه تبدیل شد که می تواند به دندان ها و استخوان های نگهدارنده آسیب برساند.
    • تحلیل ریشه:

      در برخی موارد، ارتودنسی می تواند منجر به تحلیل ریشه شود، که به آن تحلیل نیز می گویند. این زمانی است که لایه بیرونی ریشه دندان (سیمان) از بین می رود. تحلیل ریشه معمولاً یک مشکل جدی نیست، اما می تواند دندان ها را در برابر آسیب پذیری پوسیدگی کند.
    • کوتاه شدن ریشه:

      در موارد نادر، ارتودنسی می تواند به کوتاه شدن ریشه دندان شود. این زمانی است که طول ریشه کاهش می یابد. کوتاه شدن ریشه می تواند یک مشکل جدی باشد، زیرا می توان به دندان ها و استخوان های نگهدارنده آنها آسیب دید.
    • مرگ عصب دندان:

      در موارد بسیار نادر، ارتودنسی می تواند منجر به مرگ عصب دندان شود. این زمانی است که پالپ، که بافتی در داخل دندان است که حاوی نرم اعصاب و رگ های خونی است، میرد. مرگ عصب دندان می تواند باعث درد شود و در نهایت نیاز به درمان ریشه شود.
    • مشکلات مربوط به گیجگاهی فکی (TMJ):

      ارتودنسی می تواند باعث درد و ناراحتی در مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) شود که در بین فک و جمجمه است. این معمولاً موقتی است و پس از اتمام درمان ارتودنسی از بین می رود.
    • رنگ دندان:

      در برخی موارد، ارتودنسی می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود. این معمولاً به دلیل تجمع پلاک در اطراف براکت ها است. می توان با رعایت دقیق بهداشت دهان از تغییر رنگ مانع جلوگیری کرد.
    • بازگشت دندان ها:

      پس از اتمام درمان ارتودنسی، دندان ها ممکن است به موقعیت خود بازگردند. برای حفظ نتایج درمان، معمولاً از نگهدارنده استفاده می شود.

    مهم است که به خاطر داشته باشید که اینها فقط برخی از عوارض جانبی بالقوه ارتودنسی هستند. اکثر افراد هیچ عارضه جانبی جدی را تجربه نمی کنند. اگر در مورد خطرات و مزایای ارتودنسی سوال یا نگرانی، حتماً با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید.

     

    عوارض های ارتودنسی

    عوارض غیرعادی ارتودنسی

    در حالی که اکثر افراد بدون مشکلی از ارتودنسی عبور می کنند، برخی از عوارض جانبی غیرمعمول وجود دارند که باید از آنها آگاه شوند.

    برخی از عوارض جانبی غیرمعمول ارتودنسی عبارتند از:

    • کیست های دهانی:

      کیست های دهانی توده های کوچک و پر از مایعی هستند که در دهان در طول درمان ارتودنسی ایجاد می شوند. آنها معمولاً بی ضرر هستند و به خودی خود از بین می روند. با این حال، اگر کیست دهانی بزرگ یا دردناک باشد، ممکن است به درمان نیاز داشته باشید.
    • اثر لثه:

      ارتودنسی می تواند باعث افزایش خواص لثه شود، به ویژه در افرادی که در حال حاضر مستعد بیماری لثه هستند. اگر در طول درمان ارتودنسی زندگی لثه را تجربه کنید، مهم است که برای نظارت بر سلامت لثه خود به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
    • لکه های سفید روی دندان ها:

      لکه های سفید روی دندان ها عارضه جانبی نسبتاً شایع ارتودنسی است. آنها معمولاً به دلیل تجمع پلاک در اطراف براکت ها ایجاد می شوند. با رعایت بهداشت دهان می توان از لکه های سفید جلوگیری کرد.
    • نابرابری صورت:

      در برخی موارد، ارتودنسی می تواند مانع عدم تقارن صورت شود. این معمولاً به دلیل حرکت دندان ها در طول درمان است. اگر نگران عدم تقارن صورت هستید، قبل از شروع درمان ارتودنسی با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید.
    • مشکلات تشخیصی:

      اگر از بریس های دهانی استفاده کنید، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. این به این دلیل است که بریس ها می توانند فضای راه هوایی شما را مسدود کنند. اگر مشکلی ندارید، مهم است که در اسرع وقت با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید.
    • آلرژی:

      برخی از موارد ممکن است در مورد استفاده از مواد در بریس ها یا براکت ها وجود داشته باشد. این می تواند باعث علائمی مانند بثورات، خارش و تورم شود. اگر هر یک از این علائم را تجربه کنید، مهم است که در اسرع وقت با متخصصان ارتودنسی خود تماس بگیرید.

     

    عوارض های ارتودنسی

    راهکارهای پیشگیری از عوارض ارتودنسی

    در حالی که ارتودنسی می تواند زیبا و سالم به شما بدهد، مهم است که از عوارض جانبی بالقوه آن نیز آگاه باشید و برای جلوگیری از آنها انجام دهید. در اینجا چند نکته برای عوارض ارتودنسی آورده شده است:

    بهداشت دهان و دندان:

    • مسواک زدن: دندان های خود را کمتر در روز، به مدت دو دقیقه در هر بار، با مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
    • نخ دندان کشیدن: یک بار در روز نخ دندان بکشید تا بین دندان ها و زیر خط لثه تمیز شود.
    • از دهانشویه: از دهانشویه حاوی فلوراید یک یا دو بار در روز طبق دستور استفاده کنید.
    • برای معاینه و تمیز کردن منظم به دندانپزشک مراجعه کنید .

    رژیم غذایی:

    • از غذاهای سفت، چسبنده و جویدنی مانند آب نبات، آجیل و یخ خودداری کنید. این غذاها می توانند براکت ها و سیم ها را خم یا بشکنند و همچنین می توانند دندان ها را حل کنند.
    • از غذاها و نوشیدنی های اسیدی خودداری کنید. اسید می تواند مینای دندان را ضعیف کند و باعث پوسیدگی شود.
    • میوه ها و سبزیجات زیاد بخورید. این غذاها حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای سلامت دهان و دندان شما ضروری هستند.
    • آب زیادی بنوشید. آب به شنای ذرات غذا و پلاک از دهان شما کمک می کند.

    مراقب براکت ها و سیم ها باشید:

    • از دهان خود برای باز کردن بسته بندی ها یا جویدن یخ استفاده کنید. این می تواند براکت ها و سیم ها را خم یا بشکند.
    • هنگام ورزش یا فعالیت های جسمانی از دهان استفاده کنید. این به محافظت از دندان ها و براکت های شما در برابر آسیب کمک می کند.
    • اگر براکت یا سیمی شل شد یا شکست، در اسرع وقت با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید.

    نکات کلی:

    • از سیگار کشیدن و مصرف دخانیات خودداری کنید. سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه و سایر مشکلات دهانی را افزایش دهد.
    • استرس خود را کنترل کنید. استرس می تواند بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر بگذارد.
    • به طور مرتب با متخصص ارتودنسی خود قرار می گیرد. متخصص ارتودنسی شما پیشرفت شما را بررسی می کند و در صورت نیاز به کنترلی را انجام می دهد.

    با رعایت این نکات می توانید به کاهش خطر عوارض ارتودنسی و دستیابی به لبخندی زیبا و سالم کمک کنید. /ی

     

     

    عوارض های ارتودنسی چیست؟ عوارض های ارتودنسی چیست؟ عوارض های ارتودنسی چیست؟
    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    تخفیفات ویژه
    زود مصرف ها با قیمت کمتر
    آرایشی و بهداشتی
    مکمل های غذایی
    مادر و کودک
    محصولات جنسی
    مکمل های ورزشی
    مکمل های تنظیم وزن
    بازگشت به بالا